Ursprungligen publicerat den 16 mars 2021
I fredags den 12 mars genomförde vi under lunchen vår andra riktiga träff i vår studiecirkel. Den här gången fokuserade vi på karaktärer och då framförallt SLP/NPC även om det kanske smög sin in något litet inslag av Rollpersoner också.
Hantera spelledarens övertaget
Ett problem som vi diskuterade krig karaktärerna är att det finns en risk att karaktärerna fångas i spelledarens stora makt och att spelledarpersonerna blir övermänskliga och ständigt kan gäcka rollpersonernas fantasi och kreativitet och därför aldrig gå att rå på.
Svagheter bygger intresse
Vi enades därför om att det är viktigt att låta spelledarpersoner ha mänskliga drag och svagheter för att göra dem mer intressanta. Vi exemplifierade med en superskurk som alltid måste lämna sitt bomärke på sina brottsplatser vilket såklart gör det lättare att spåra vederbörande. Eller att vara svag för vackra män eller kvinnor eller något annat utmärkande karaktärsdrag.
Ge dina spelledarpersoner agendor
På samma sätt som rollpersoner vill uppnå saker och har mål så har alla spelledarpersoner agendor och mål som de vill uppnå. På det sättet får de ett förhållande till rollpersonerna och en dynamik mellan de båda uppstår som ökar djupet i själva spelupplevelsen.
Hantera stereotyper
Hur många tjocka värdshusvärdar finns det i världen? En rimlig fråga och vi har väl alla någon gång stött på dessa klassiska bikaraktärer som måste finnas men där vi inte lägger ner så mycket jobb på dem. Stereotyper kan vara bra eftersom vi inte alltid har så mycket tid att presentera en karaktär och inte heller har så många verktyg att göra det på. Men om alla karaktärer av ett visst slag ser likadana ut blir det inte längre så spännande.
Män som spelar kvinnor med mera
Vi konstaterade att det finns massor av fallgropar och svårigheter här men som kan ge spännande och annorlunda spelupplevelser. Undvik de mest uppenbara stereotyperna men våga spela ut. Andra exempel som lyftes handlade om olika sexuella preferenser, etnicitet och personer som bryter på dialekt.
Var inte rädd för att låta spelarna vara med och skapa SLP:s
Spelarna kan mycket väl själva få skapa SLP-personer som de behöver för sin kampanj. Som spelledare kan du genom att ställa frågor till dina spelare vara med och levandegöra deras antagonister och vänner.
Metodtips
- Utgå från verkliga karaktärer men fokusera på deras personlighetsdrag snarare än deras utseende för att undvika allt för mycket av igenkänning.
- Utgå från en plothook som gör karaktärerna relevanta för berättelsen.
- En bild, ett namn och ett utmärkande karaktärsdrag räcker ofta för att skapa en färgstark SLP
- En lista på typer och namn kan vara ett bra hjälpmedel för att snabbt kunna plocka fram en SLP
- Var inte rädd för att låta en del av dina SLP:s ha riktigt skruvade och färgstarka personligheter men använd det med försiktighet.
- Låt dem gärna ha en mörk dold hemlighet som styr deras handlande men som spelarna kanske inte behöver få veta.
- Låt även SLP-personerna utvecklas med det som händer och sker i spelvärlden.
- Den metod som används i Chock – Åter från graven med tre beskrivande karaktäristiska ord är en annan konkret metod som är lätt att använda sig av.
No responses yet