Ursprungligen publicerat den 22 april 2021
Vår studiecirkel kring tekniker för spelledare går vidare och eftersom eder internkommunikatör ligger lite efter i sitt dokumentationsarbete kommer det att ramla ut lite gamla spridda skurar här på bloggen de kommande dagarna.
Vår tredje träff som vi hade i början av mars ägnade vi oss åt miljöer och miljöbeskrivningar. Från början hade vi genom ett missförstånd tänkt oss att det skulle handla om det specifika fenomenet ”Äventyrslandskap” som har lanserats av framförallt Fria Ligan. Det kom att handla lite om dessa men mycket om annat.
Istället blev det en spännande diskussion om att skapa spännande och levande miljöer. Här nedan följer ett försök till tips och trickslista:
Lägg mycket kraft på att beskriva känslan
Att beskriva känslan i en miljö eller en kampanj kan kännas klyschigt men det är ofta sådant som fastnar djupast. Om det är en fantasykampanj du spelar är det kanske avsaknaden av moderna bekvämligheter som du ska lägga mest kraft på att förmedla. Om det är en rymdkampanj är det kanske den torra syntetiska luften och tomheten som känslan kretsa kring.
Som en övning kan man försöka sätta de tre mest avgörande faktorerna som sätter känslan i vårt nuvarande västerländska samhälle det kan vara nog så utmanande.
Utgå från konflikter och maktförhållanden
Vilka är världens stora krafter som kämpar om makt och intressen. Är det så enkelt att det som hos Tolkien finns en god och en ond sida eller måste vi dyka djupare ner? Finns det gudar vars intressen står mot varandra och som kommer till uttryck visuellt eller är det något som dyker upp i legender och berättelser.
Beskriv ”lagom” mycket
Spelarnas fantasi kan komma i konflikt med dina intentioner som spelledare att beskriva. Det är inte en film som ni ska skapa och den behöver därför inte vara fullständigt kartlagd och återgiven. Det enda tillfället där alla behöver vara någorlunda överens om hur världen ser ut är i samband med strider där avstånd, vinklar och ytor får stor betydelse för stridens utgång. I övrigt räcker det gott med ganska övergripande beskrivningar. Hellre än att beskriva exakt så försök hitta bilder och annat för att beskriva själva stämningen.
Använd alla fem sinnena
Begränsa dig inte till det visuella. Det finns massor av information i lukt, smak och känsel som kan levandegöra din spelmiljö. Hur smakar det gyllene dormiska vinet respektive den orschiska dranken? Hur luktar det egentligen i en trollhåla eller på ett bårhus?
En inre logik
Hur väl du än förbereder dig och beskriver så kvarstår alltid faktumet att det är en illusion som ni bygger upp. Ni sitter inte i Anorien vid ett nobelt furstehov utan i din gillestuga. Frågan är inte om utan när och hur mycket din illusion kraschar. Spelledande handlar om att ta genvägar och använda metoder för att hålla igång illusionen. För att upprätthålla illusionen är det bra att skapa eller bestämma sig för en inre logik som allting förhåller sig till. Det kan handla om hur ditt spel förhåller sig till naturlagar och andra lagar och regler. När du har svarat på dessa frågor så håller du dig till dessa.
Ibland är det detaljerna som gör det
Självklart går det inte och ska du inte beskriva alla detaljer men välj ut några som kan lyfta din miljö. Beskriv rustningsdetaljer för kungens garde. Hur ser värdshusets skylt ut när den fladdrar i vinden? Hur går en begravningsceremoni till på planeten Ydra?
No responses yet