IMPROVISATION – STUDIECIRKEL OM SPELLEDANDE 4
Ursprungligen publicerat den 3 maj 2021
För ett par veckor sedan gästades vår studiecirkel av Jonas Larsson Olanders från Eloso förslag. Jonas är huvudredaktör för både svenska Call of Cthulhu och nya Chock, åter från graven. Han föreläste och samtalade med oss om att improvisera, något som är absolut nödvändigt för alla oss rollspelare.
Jonas evangelium kan sammanfattas i följande sex punkter:
1. Det är roligare att säga ja
En klassisk lärdom från alla som någon gång har testat improvisationsteater är hur mycket mer energi det blir i ett rum när alla konsekvent säger ”Ja” eller ännu hellre ”Ja, och…”. Att improvisera handlar om att bejaka initiativ och leda dem vidare. På det sättet skapas det ett tillåtande klimat där det är okej att berätta historier.
2. Vi är alla stora fegisar
Vi behöver träna på att göra bort oss, skämma ut oss och våga misslyckas. Det är ofta misstagen som leder till att vi lär oss och som blir mest intressanta. Om det verkligen blir fel så är det också okej att säga ”förlåt här blev det fel, kan vi backa lite?”.
3. Det är roligare att känna sig som ett geni än en idiot
När du som spelledare har hittat på den där ultimata gåtan och dina spelare helt enkelt vägrar att fatta alla de uppenbara ledtrådarna utan istället vill lösa det hela på sitt sätt. Då kan du välja att till varje pris styra dem mot ditt mål (det vill säga få dem att se ut som idioter.) Eller så kan du bejaka deras initiativ och få dem att känna sig som genier. Det sistnämnda förhöjer deras upplevelse. Det förstnämnda skapar i bästa fall dålig stämning.
4. Improvisation sparar tid
Hur gärna vi än vill så går det inte att förbereda allt. Att vara bra på att improvisera eller snarare att våga göra det sparar både tid och resurser samtidigt som ni kan bredda engagemanget och göra alla delaktiga. En win, win, win-situation helt enkelt.
5. Planera det du är bra på
Att improvisera allt blir sällan bra. Men att improvisera de delar som du känner att du behärskar sämre som spelledare kan vara en bra tumregel. Känner du att du är bra på att skapa stämning men sämre på intriger och karaktärer. Planera stämningsscenerna och hjälps åt att improvisera fram det andra.
6. Beskriv problem och inte lösningar
För att kunna ge spelarna fritt utrymme ge dem problem men tänkt inte ut några färdiga lösningar. Låt sedan spelarna glänsa och lyckas med sina förslag på lösningar. Låt däremot deras lösningar leda till nya problem som i sin tur får finna sina nya lösningar. Låt det hela bli en dynamisk hinderbana där du har ställt ut hindren men sen har dragit dig tillbaka för att roat titta på.
Lästips
som bibliotekarie kunde såklart inte Jonas lämna oss med mindre än ett par lästips och det gjorde han i form av tre böcker:
- Play Unsafe av Graham Walmsley
- Never Unprepared av Phil Vecchione
- Game Angry av Scott ”The angry GM” Rehm
No responses yet